Uluslararası Bakalorya / IB
FMV ÖZEL AYAZAĞA IŞIK LİSESİ
ULUSLARARASI BAKALORYA DİPLOMA PROGRAMI
1960 yılında İsviçre’nin Cenevre kentinde Uluslararası Bakalorya Organizasyonu tarafından başlatılan Uluslararası Bakalorya Diploma Programı (IBDP) 16-19 yaş arası öğrenciler için hazırlanmış, geniş kapsamlı, üniversite öncesi iki yıllık bir programdır. Bu program belli bir ülkenin eğitim sistemine dayanmaz; uluslararası eğitim sistemlerinin ortak gereklilikleri ile tercih edilen genel eğitim anlayışı arasında bir köprü oluşturur. Diploma Programının gereklerini yerine getiren öğrenciler, rekabetçi bir dünyada başarılı olmak için gereken disiplin ve becerilere karşı güçlü bir sorumluluk anlayışı kazanırlar.
Uluslararası Bakalorya Diploma Programı, kültürler arası anlayış ve saygı vasıtasıyla daha güzel ve daha barış dolu bir dünya yaratmak için sorgulayan, bilgili ve duyarlı gençler yetiştirmeyi amaçlar. Uluslararası Bakalorya Diploma Programı, akademik olarak iddialı, geniş kapsamlı ve yoğun çalışma gerektiren, üniversite öncesi iki yıllık bir programdır. 16 -19 yaş arası öğrencileri dengeli olarak üniversiteye ve hayata hazırlar. Araştıran ve sorgulayan bireyler yetiştirmeyi amaçlayan bu eğitim programı, uluslararası geçerliliği olan diplomanın alınmasıyla tamamlanır.
IB Diploma Programını tamamlayan öğrenciler, ABD, İngiltere, Kanada ve Avustralya gibi pek çok ülkenin üniversitelerine daha öncelikli giriş şansına sahip olmaktadırlar. Ülkemizde de birçok vakıf üniversitesi IB mezunlarına diploma puanlarına göre çeşitli oranlarda burs olanakları sağlamaktadır.
Ülkemizde Milli Eğitim Bakanlığı tarafından verilen lise diplomasının yanı sıra öğrencilere uluslararası geçerliliği olan bir diploma kazandıran IBDP, uygulandığı ülkelerin kendi eğitim gereksinimlerine göre değişikliklere olanak tanıyan, uyarlanabilen bir program olup, Milli Eğitim Bakanlığı tarafından da ülkemizde resmen tanınmaktadır. Diploma Programı dünyada 196 ülkede, 2626 okul tarafından uygulanmaktadır. FMV Ayazağa Işık Lisesi, Türkiye’de Diploma Programını uygulamakta olan 50 okuldan biridir. Resmi dilleri İngilizce, Fransızca ve İspanyolca olan olan bu program, okulumuzda İngilizce olarak okutulmaktadır. Click here for our IB Information Booklet
Uluslararası Bakalorya Diploma Programı, FMV Özel Ayazağa Işık Lisesinde bazı derslerin eğitiminin yabancı dilde verildiği MEB Lise Programı’na ek olarak, 2014 - 2015 eğitim - öğretim yılında 10 ve 11. sınıflarda uygulanmaya başlanmıştır. 2017-2018 eğitim-Öğretim yılı içerisinde akademik gerekçelere dayalı olarak IBO’dan sınav dönemi değişikliği talebinde bulunmuş olan okulumuzun bu talebi kabul edilmiştir. Halen 10. Sınıfta okumakta olan Diploma Programı öğrencilerimiz son Kasım dönemi mezunlarımız olacaklardır. Bir sonraki Diploma Programı sınıfı 2019-2020 eğitim-Öğretim yılında açılacak olan ve 11-12. sınıflarda uygulanacak olan program ilk Mayıs dönemi mezunlarını 2021 senesinde verecektir.
FMV Özel Ayazağa Işık Lisesi IB öğrencileri, sorgulama ve bağımsız araştırma yeteneğine sahip, geniş kapsamlı ve alanlarına göre dengeli dağıtılmış konuları anlayabilen, bilgili, karmaşık sorunların farkına vararak, mantıklı ve ahlakî kararları inisiyatif kullanarak uygulayabilen, doğruluk anlayışının yanı sıra akademik dürüstlük konusuna da önem veren ilke sahibi, kendi kültürlerini anlayarak bunlara değer veren, bunun yanı sıra başka kişilerin ve toplulukların değerlerine ve geleneklerini de önemseyen açık fikirli, eğitimlerini ve bireysel gelişimlerini destekleyebilmek adına kendi güçlü yanlarını ve sınır noktalarını anlama ve değerlendirme kabiliyetine sahip, topluma yapıcı katılımlarda bulunabilen, kendi ülkesine ve dünyaya duyarlı bireylerdir.
IB öğrencileri, düzenli ve özverili çalışan, öğrenme isteği yüksek, araştırma ve sorgulamayı seven öğrencilerden seçilir. IB Diploma Programına katılmak isteyen öğrencilerin sahip olması gereken özellikler aşağıda sıralanmıştır:
• Düzenli okuma ve yazma alışkanlığı,
• Merak, araştırma, sorgulama, analiz etme, eleştirel düşünme ve sunum becerileri,
• Planlama ve zaman yönetimi (özdisiplin ve sorumluluk),
• Müfredat ve müfredat dışı çalışmaları takip edebilmesi (spor, toplum hizmeti, vb.),
• İletişim becerileri, grup çalışmasına ve işbirliğine yatkınlık,
• Uluslararası bilinç,
• Yaratıcılık,
• Akademik dürüstlük,
• Sadece üniversiteyi kazanmak değil, hayat boyu öğrenme isteği
Bütün Uluslararası Bakalorya (IB) programlarının hedefi, toplumsal anlamda insan olma bilincine sahip, gezegenimizi koruma misyonunu herkesle birlikte paylaştığının farkında olan, uluslararası platformda düşünce sahibi bireyleri yetiştirerek daha iyi ve barışçıl bir dünyanın yaratılmasına yardımcı olmaktır.
IB öğrencileri aşağıdaki özelliklere sahip olmaya çalışırlar:
Araştırmacı bireyler olarak doğuştan sahip oldukları merak duygusunu geliştirirler. Sorgulama ve araştırma yapmak için gereken yetenekleri edinirler ve öğrenme sürecinde bağımsız olarak hareket ederler. Öğrenmekten zevk duyarlar ve bu öğrenme aşkı tüm yaşamları boyunca sürer.
Bilgili bireyler olarak bölgesel ve küresel önemi olan kavramları, fikirleri ve sorunları araştırırlar. Böylece, geniş kapsamlı ve dengeli disiplinler vasıtasıyla derinlemesine bilgi kazanır ve bu şekilde bir anlayış geliştirirler.
Düşünen bireyler olarak eleştirel ve yaratıcı düşünce yetenekleriyle karışık sorunların farkına varıp üzerinde düşünür, mantıklı ve ahlakî kararlar alırken inisiyatif kullanırlar.
İletişim kurabilen bireyler olarak düşünceleri ve bilgiyi birden fazla dilde ve çeşitli iletişim yollarını kullanarak kendilerinden emin ve yaratıcı bir biçimde ifade edebilirler. Diğer kişilerle istekle ve etkili olarak çalışırlar.
İlke sahibi bireyler olarak kişilere, gruplara ve toplumlara değer verme anlamında sağlam temellere kurulmuş bir doğruluk, adalet ve saygı anlayışının yanı sıra güvenilirlik ve dürüstlükle hareket ederler. Kendi davranışlarının ve onların yol açtığı sonuçların sorumluluğunu üstlenirler.
Açık fikirli bireyler olarak kendi kültürlerini, kişisel tarihlerini anlayarak bunlara değer verirler. Ayrıca başka kişilerin ve toplulukların bakış açılarına, değerlerine ve geleneklerine açıktırlar. Bir soruna farklı bakış açılarından bakmaya ve onu bu şekilde değerlendirmeye alışkındırlar ve edindikleri tecrübeyle kendilerini geliştirmeye isteklidirler.
Özenli bireyler olarak başkalarının duygularına, ihtiyaçlarına kendilerini o insanların yerine koyarak şefkatle ve saygı çerçevesinde yaklaşırlar. Kendilerini başkalarının yaşamlarında ve çevrede gerçek bir değişiklik yapmaya adarlar.
Risk alan bireyler olarak bilinmeyen ve belirsiz durumlara cesaret ve öngörü ile yaklaşırlar. Yeni görevleri, fikirleri ve stratejileri keşfetme özgürlüğüne sahiptirler. Cesurdurlar, kendi inandıklarını dile getirirler.
Dengeli bireyler olarak kendilerinin ve başkalarının iyiliğini sağlayabilmek adına zihinsel, fiziksel ve duygusal dengenin öneminden haberleri vardır.
Düşünceli bireyler olarak kendi eğitimlerine ve yaşantılarına dikkat ederler. Eğitimlerini ve bireysel gelişimlerini destekleyebilmek adına kendi güçlü yanlarını ve sınır noktalarını anlama ve değerlendirme kabiliyetine sahiptirler.
IB Learner Profile. https://www.ibo.org/contentassets/fd82f70643ef4086b7d3f292cc214962/learner-profile-en.pdf
Learner Profile: https://vimeo.com/66637103
https://www.youtube.com/watch?v=evQsOFQju08
IB Diploma Programı, altı temel grup dersle birlikte üç ayrı bölümden oluşan çekirdek dersleri kapsamaktadır. Öğrenciler, seçtikleri altı grup ders konularını çalışırlar. Seçilen üç ders ileri düzeyde (HL) ve toplam 240 ders saatini kapsar, diğer seçilen üç ders standart düzeyde (SL) ve toplam 150 ders saatini kapsar.
FMV AYAZAĞA IŞIK LİSESİ IB DERSLERİ
IB Diploma Programı, evrensel anlayışı teşvik eden, dünya barışına katkıda bulunacak, sorumluluklarının bilincinde, yaşam boyu öğrenmeyi felsefe edinmiş bireyler yetiştirir.
Kapsamlı bir eğitim-öğretim programının tüm özelliklerine sahip olan IB Diploma Programının en güçlü yanı programın çekirdeğini teşkil eden üç önemli olgudur. Bunlar, doğru bilgiye ulaşmayı, bilgiyi analiz etmeyi ve irdelemeyi öğrendikleri TOK (Bilgi Kuramı), yaratıcılık becerilerini ve toplum bilinçlerini geliştirmeye yarayan CAS (Yaratıcılık, Etkinlik, Hizmet) ve programı başarıyla tamamlayabilmeleri için seçtikleri bir disiplinde yazacakları 4000 kelimeden oluşan EE (Bitirme Tezi)’dir. Bu üç çekirdek ders IB DP’nin felsefesinin odağını oluşturur.
IB Diploma adayları altı grup dersten birer ders seçerler. Bu altı dersin üç tanesi İleri Seviye (Higher Level), diğer üçü ise Standart Seviye (Standard Level) derslerdir. Öğrenci isterse 4 ileri seviye ders seçebilir. and three at Standard Level. Her yeni IB döneminde açılacak olan seçmeli dersler, öğrenci sayısı, derse olan talep ve ders öğretmenine göre değişiklik gösterebilir.
FMV Ayazağa Işık Lisesi Diploma Programında yer alan dersler: (2021 Mayıs sınavları için)
Seçilen 6 derse ek olarak, öğrenciler, çekirdek dersler olan EE, TOK ve CAS gerekliliklerini tamamlarlar.
ÇEKİRDEK DERSLER:
1) EXTENDED ESSAY/ BİTİRME TEZİ (EE)
Öğrencilerin her hangi bir disiplinden seçtiği konu üzerine danışman öğretmen gözetiminde yazılan ve 4000 sözcükten oluşan zorunlu tez çalışmasıdır.
Bilgi kuramı dersi, IB Diploma Programı eğitim felsefesinin merkezinde yer almaktadır. Bilgi Kuramı, IBDP dersleri için eleştirel düşünmeyi teşvik etmek amacı ile hazırlanmış olan bir derstir.Öğrenci bu derste bilginin keşfi ve yaratılışına ilişkin kişisel bir bakış açısı geliştirmeyi öğrenir. Diplomayı almaya hak kazanabilmek için öğrenciler iki yıl içinde 100 saatlik bilgi kuramı dersi almış olmalıdırlar. Bu derste öğrenciler, 1000–1500 sözcükten oluşan bir ödev ile 10 dk.lık bir sunum yapmak zorundadırlar.
3) CAS / YARATICILIK, ETKİNLİK, TOPLUM HİZMETİ
CAS; Creativity (Yaratıcılık), Action (Etkinlik) ve Service (Toplum Hizmeti) kelimelerinin baş harflerinden oluşan IB diploma Programı’nın vazgeçilmez bir parçasıdır. CAS; Öğrencileri akademik çalışmalarının dışında, yaşayarak, tecrübe kazanarak eğitmeyi amaçlayan değer merkezli bir programdır. IB felsefesinin temelinde, "bireyin bir bütün olarak eğitimi” görüşü var olduğu için, her diploma adayı öğrenci, CAS çalışmasında yer almak ve iki yıl içinde 150 saatini bu çalışmaya ayırmak zorundadır. CAS aktiviteleri planlanırken öğrencilerin her üç alan için eşit zaman ayırması beklenir.
IBDP, öğrenciye sorgulamayı ve eleştirel yaklaşımı kazandırdığı için, öğrenciyi ezberden uzaklaştırır, bilgiyi kalıcı kılar. Bu da yeni içerik kazanan üniversite sınavı açısından öğrencinin başarısını artırır. Öğrenciye yüksek öğretimde gerekli olan üst seviyede ders çalışma becerisini kazandırır. Türkiye’de IB diploması alan genç insanlar sadece birkaç prestijli okuldan mezun olan küçük bir gruptur. İşverenlerin bu seçkin gruba yönelmesi kısa vadede olasılığı yüksek olan bir durumdur. Öğrenci, IB programı içinde başarılı olduğu derslerden üniversitenin 1. sınıfında muaf tutulabilir. Öğrencilere dünya ekonomisi ve uluslararası politika konusunda küresel bir anlayış verilmesini sağlar. IB kültürler arası anlayışı destekler ve uluslararası alanda söz sahibi olmalarını sağlar. Ülkemizde birçok vakıf üniversitesi IB mezunlarına diploma puanlarına göre çeşitli oranlarda burs olanakları sağlamaktadır.
Yaklaşık 100 ülkede, bini aşkın üniversite IB Diplomasını kabul etmektedir. IB Diploması sahibi öğrencilere ülkemizde bir çok vakıf üniversitesi ve özel üniversite IB diploma notuna göre değişken oranlarda başarı ve yüksek başarı bursu vermekte, yatay geçiş hakkı tanımakta ve bazı derslerden muafiyet sağlamaktadır.
Programın genel avantajları aşağıdaki şekilde madddeleştirilebilir:
• MEB diploması yanında uluslararası bir diplomaya sahip olunması,
• IB diplomasının uluslararası geçerliliği ve yurt dışında en iyi üniversitelerde öncelikli kabulü,
• IB mezunlarının edindikleri kazanımlarla öne çıkmaları sonucu üniversite eğitimi ve sonrasında toplumda ayrıcalıklı bireyler olarak olarak yer almaları,
• Öğrencinin, zamanı en iyi şekilde kullanmayı, en uygun yöntemlerle çalışmayı öğrenmesi,
• Öğrencinin, akademik dürüstlük konusunda bilinçlenmesi,
• Öğrencinin, düz yazı, makale ve denemeler yazarak yazma yeteneğinin gelişmesi,
• IB programınında yer alan öğretmenlerin süregelen hizmet içi eğitimler sayesinde bu kazanımlarını diğer sınıf seviyelerine de aktarmaları sonucu bu kazanımların tüm okulda yaygınlaşması,.
Programın en büyük avantajı IBDP kapsamında alınan derslerin üniversitede kredi sayılabilmesidir. Bu teknik avantajın yanı sıra, IB öğrencileri iki yıllık diploma programı eğitimi süresince araştırma ve rapor yazma tekniklerini öğrenmiş, akademik dürüstlük kurallarına uyan, yaratıcılık, eleştirel düşünme ve problem çözme becerileri gelişmiş, toplum hizmeti projelerinde etkin bir şekilde görev almış, olayları evrensel bir bakış açısıyla irdelemeyi alışkanlık haline getirmiş bir şeklilde mezun olarak donanımlı bireyler olarak üniversite hayatına atılırlar.
FMV Özel Ayazağa Işık Lisesi’nde IBDP’ye katılmak isteyen öğrenciler için belli kabul kriterleri vardır. Bu kriterlerde öncelikle öğrencinin 9 ve 10. sınıf yıl sonu ağırlıklı not ortalaması göz önüne alınır. Akademik başarı dışında, öğrencinin özellikle IB Diploma Programında seçmeyi düşündüğü derslerin öğretmenlerinden referans alması ve ders dışı etkinliklerini ve kazanımlarını belgelediği bir portfolyo sunması gerekir. Öğrenci velisinin tam desteği de programa katılabilmesi için gerekli koşullar arasındadır. Click here for the IB Diploma Programme Admission Policy at FMV Ayazağa Işık High School.
Diploma Programı ile ilgili detaylı bilgi ve sorularınız için Diploma Programı Koordinatörü Ms. Jenny Chavush ile irtibata geçebilirsiniz. jenny.chavush@fmvisik.k1.tr
FMV Ayazağa Işık Academic Honesty Policy
FMV Ayazağa Işık Admission Policy
FMV Ayazağa Işık Akademik Dürüstlük Politikası
FMV Ayazağa Işık Assessment Policy
FMV Ayazağa Işık Değerlendirme Politikası
FMV Ayazağa Işık Dil Politikası
FMV Ayazağa Işık Language Policy
FMV Ayazağa Işık Lisesi Kayıt Kabul Politikası
FMV Ayazağa Işık Lisesi Kaynaştırma Özel Eğitim Gereksinimleri Politikası